Informazioni generali
Edifici monumentali, specchi d’acqua, templi, giardini, biblioteche e teatri che si susseguono accompagnando il visitatore in un viaggio nel passato dominato dalla magnificenza dell’impero romano. Il prestigio culturale e militare reso tangibile dalle mani sapienti e pazienti di artigiani e costruttori di cui è possibile ammirare lo slancio creativo che il susseguirsi dei secoli non ha scalfito. Intorno, un paesaggio rigoglioso attraversato da acque limpide e calde note per le loro proprietà salutari. E’ la celebrazione della bellezza e della più raffinata fusione tra la cultura romana, con quella ellenistica ed egizia la nota distintiva della Villa Adriana di Tivoli, la più grande tra le ville imperiali dell’antica Roma, dichiarata patrimonio dell’Unesco nel 1999, situata alle pendici dei monti Tiburtini tra i due affluenti del fiume Aniene, a soli 30 chilometri da Roma.
Archeologia, storia e natura si fondono in un unicum nella grandiosità delle architetture di Villa Adriana. Una dimora imponente che nel tempo continua ad essere ‘carta d’identità’ della personalità versatile e complessa dell’imperatore Adriano, che la costruì a partire dal 117 d.C.
Nel grande complesso, esteso oltre 120 ettari, e che comprende gli edifici di rappresentanza e termali, il palazzo imperiale, la residenza estiva e la zona monumentale, la riproposizione di tutti gli elementi stilistici, architettonici e culturali dei territori sui quali si estendeva l’impero romano.
Una sintesi di suggestioni, rimandi, contaminazioni, che avevano conquistato il fine intellettuale Adriano nei suoi lunghi viaggi. Appassionato di arti figurative, poesia e musica, “anima vagula blandula”, ovvero “piccola anima smarrita e soave” come ebbe a definirsi, volle per sé un ‘luogo della memoria’ divenuto, forse nemmeno consapevolmente, manifesto di intenti, emblema di una moderna concezione del potere improntata all’efficienza e alla tolleranza, simbolo di una rivoluzione culturale e civile che prediligeva i libri e gli eterni capolavori alle lotte e alle spade.
Le Terme, la Piazza d’Oro, Il Liceo, l’Accademia, il Pritaneo, il Pecile a ricordare il colonnato dei filosofi stoici di Atene, il Canopo sul delta del Nilo simile in tutto al santuario dei Serapidi di Alessandria, la Valle di Timpo in Tessaglia, l’Antinoeion dedicato all’amato Antinoo, le stanze che ospitavano i soldati romani, le opere idrauliche, i passaggi in superficie e la rete viaria sotterranea: nella Villa Adriana ogni elemento è ‘microcosmo’ con la propria identità, dove gli accostamenti non stridono ma, al contrario, contribuiscono ad una inevitabile fascinazione fatta di storie, luoghi e personaggi straordinari.
Spogliata di molti marmi originari dopo la morte di Adriano, la Villa passò al Demanio Statale solo nel 1870, sebbene i primi studi risalgano al Rinascimento, epoca in cui fu fonte di ispirazione per architetti e disegnatori di ogni provenienza. Gran parte delle statue ed opere scultoree originarie fanno oggi parte delle collezioni dei più prestigiosi musei internazionali, come i Vaticani ed i Capitolini, il British Museum di Londra ed il Louvre di Parigi. Soltanto i reperti recuperati in anni più recenti sono ammirabili nel museo di Villa Adriana.
Around
L’antica residenza manifesta la sua vocazione di casa degli artisti ogni estate, ospitando il Festival di Villa Adriana, in cui musicisti, letterati e circensi si esibiscono davanti ciò che resta del sogno dell’imperatore. A poco più di 3 chilometri un altro itinerario da non perdere: sono i giardini di Villa d’Este, cinquecentesca residenza estiva del cardinale Ippolito II d’Este. Tra i luoghi da visitare nei dintorni, oltre alle vicine Terme Acque Albule, tra le più innovative strutture d’Europa per le cure termali, il parco di Villa Gregoriana, un’armoniosa combinazione di natura, grotte e resti archeologici. Non ultima, la ‘città eterna’, Roma, da quasi tremila anni al centro della storia.
Fonti
General information
A few Kms from Rome, on the slopes of the Tiburtini mountains, between river Aniene tributaries, the tourist’s eyes meet an unbelievable fairytale landscape made of monumental buildings, bodies of water and temples, libraries, gardens and theatres, a magnificent representation of the past glory of the Roman Empire. Villa Adriana, in Tivoli, was the residence of Emperor Hadrian, an open-minded man of great culture and strong will, who decided to build his personal refuge in the peaceful Roman countryside, famous for its hot water springs and its green landscape. It is the biggest Imperial villa and a perfect fusion of Hellenic, Roman and Egyptian traditions, reproduced by the expert hands of artisans and builders in order to celebrate the Emperor’s glory and military prestige and his travels all around the Empire; Villa Adriana’s unbelievable beauty has earned it a place in the list of UNESCO World Heritage since 1999.
More than 120 hectares of architecture and history, built since 117 a. D and framed by an amazing nature, which shows its full magnificence in spring or summer time, Villa Adriana is a manifesto of Hadrian personality, his true heritage. It includes the Imperial palace and other representative buildings, but also temples and baths, in addition to the summer residence and the monumental area. The area gives the tourist a more than accurate idea of the architectural traditions of the countries over which the Empire extended its power, and deeply impressed the Emperor during his travels.
Hadrian was, in fact, an intellectual, lover of the arts, music and poetry more than the weapons and wars, which nevertheless fought and won during part of his Empire.
He defined himself “animula vagula blandula”(“Roving amiable little soul”) and he decided to create a small world of his own, where he could rest and meditate, far from the chaotic Rome.
Walking through the Villa, it is easy to see recollections of Greece in the Thermae, the Golden Square, or the Pecile complex, all of which remind of the environment of Athens’s Stoic philosophers, while the Canopus and Serapeum clearly refer to Alexandria of Egypt.
Every single element of the Villa, from the Antinoeion to the waterworks and the underground roads, can easily transport the tourist in a safe travel around the ancient Roman Empire in one of its most glorious moments, whispering stories of a world which no longer exists but it is not lost, for it is right in front of the visitors’ eyes.
Though finely preserved and restored, the Villa has not always been left unspoilt, for it was often exploited, through the centuries, as a source of precious building material; it has been property of the Italian state since 1870, but it has been an inspiration for artists and architects from all over the world since the Italian Renaissance; for this reason, many of its statues and other kinds of sculptures can be found in many great European museums as for example the British Museum in London or the Louvre in Paris in addition to the Vatican Museums and the Capitoline Museums in Rome.
Around
Villa Adriana has always been an inspiration for artists in the whole world; this is a characteristic it has maintained through the centuries and it still has today, as it hosts, every summer, the Festival of Villa Adriana, which brings together musicians and other artists in a cultural reunion in this wonderful frame.
If the thirst for wonder has not yet abated after this plunge in the Roman Empire atmosphere, the same area offers another step in the past, even though it is a little more modern: just a few Kms away from Villa Adriana lies a spectacular Renaissance masterpiece: Villa D’Este, the magnificent Residence of Cardinal Ippolito II d’Este, which decided to built this extraordinary Villa and enshrine it in a wonderful garden in which even the smallest water work is in fact a masterpiece.
The area offers other naturalistic wonders as the park of Villa Gregoriana, where the tourist can walk in a peaceful combination of nature and archaeology and finally relax in the prestigious baths of the Acque Albule, where modern wellness treatment mix with ancient Thermal traditions.
And last, but certainly not least, Rome, “the eternal city”, not to be missed in an Italian holiday.
Sources
基本资料
提沃利的阿德利阿纳村庄 (Villa Adriana, Tivoli) 阿德利阿纳村庄位于罗马附近 的 提
沃 利, 是 公 元 2 世 纪 时 由 罗 马 帝国国王哈
德里亚所建造的一处卓 越的古典建筑群。它用“理想城市” 的 形 式 规 划 建 设, 综
合 利 用 了 古 埃及、希腊、罗马建筑遗产中的最 佳元素。
阿西西的起源在历史上已经无法找寻,但它是意大利古老的文明之一。
很多埃特鲁斯和罗马帝国时期的古迹、各个时期的基督庙宇,以及那里威严的城堡
带有城垛的城墙,如果你要咨询的话,它们都能说出翁布里亚地区的文明历史。
阿西西的国际知名度依仗的是圣﹒弗朗切斯科这位圣人,他模仿上帝普爱众生。
他在自己身后留下了圣德的芳香直到今天仍回荡在令人敬仰的主教堂里。
据说是他自己选择了要被埋葬的地方:该城的下阙山,那里通常是下葬那些“不知法
律为何物的人”的地方。
圣﹒弗朗切斯科主教堂是当地哥特式建筑的范本,下阙主教堂的建造起于圣人在 年月
日被封圣的第二天,格雷戈里奥 世为其置放了奠基石,开工两年之后,也就是在 年,教堂已经能够接待圣人的遗体了。
历史资料
圣﹒弗朗切斯科的信徒艾里亚 修士把圣人的遗体埋在了教堂大祭坛的下面。
随后便找来了当时最好的艺术家,如乔托 ,奇马布埃 和西莫内﹒马丁 来装饰主教堂的墙
壁和拱顶,其图案描写的都是基督和圣﹒弗朗切斯科的一生。
在下阙主教堂里有一个地方专门保存着圣人的遗物,所以该教堂也起着纪念堂的作用,另外该教堂也有作为墓穴的地下室。
上阙主教堂在高处装有一个巨大的圆形花饰,两边是福音书作者的浮雕像,在这座教
堂里收藏了意大利中古时期各种各样的彩色玻璃。
据说在上阙主教堂完工的同时,室内装饰和画壁画的工作便开始了。
两座主教堂的内装饰都突出了一个主题就是颂扬圣﹒弗朗切斯科。
巴鲁米尼苏﹒努拉茜 努拉格是撒丁岛的象征,世纪在巴鲁米尼的发现轰动了 时,它是
考古学家乔瓦尼﹒利柳 从 至 年中间发现的。
挖掘工作出土了一组建筑,它们围绕着一个中心塔楼而建并且相互连接。巴鲁米尼的 苏﹒努拉茜是一个最完整的努拉格建筑的样板,也就是说坚固的防卫性塔楼是用巨石建造的,
里面有房间,顶部是拱形的圆顶。
大约在铜器时代末期,努拉格部落开始向复杂化演变:他们在原来孤独的塔楼周围建
起了房屋,这就起到了群居和防护的作用。
周边
巴鲁米尼的努拉格在防卫布置上有了很大的改进,这些改进可追溯到铁器时代的初期,也就是公元前10世纪和8世纪,当时正是迦太基人入侵该岛的时期。
正因为如此,努拉格人把自己的村落变成了防御性的堡垒村,里面有酋长或君主的住
所,这样可以为周边的地区提供保护,在危险时还可以安置居民和牲畜。
在公元前七世纪,苏﹒努拉茜遭到了迦太基人的践踏,它的防护体系被破坏,但是它
的格局仍被保留了下来,以后重建的房屋从风格上看就完全不同了。
公元前三世纪,罗马人征服了撒丁岛,大部分努拉格建筑被废弃,只有苏﹒努拉茜一
直有人住到了公元3世纪…
苏﹒努拉茜建筑的主要特点是塔楼非常坚固,是用大石块干垒而成,也就是说没有用
灰浆,它大概可追溯到公元前二世纪…
塔楼分三层,每层有一个大厅,厅与厅之间用螺旋式楼梯相连。塔楼原来的高度是18米。
周边四个小塔楼是后来补建的,并与坚固的石头围墙连在一起。
以后坚固的围墙又被加固了,与此同时周围的房屋也被圈了起来,这些房屋大部分都
比较小,只有一个房间。